Realisaties

Fusies en Overnames

  • Integratie en reorganisatie van de afdelingen contractadministratie en facturatie, waarbij vier teams werden herleid tot twee. Businessprocessen werden op elkaar afgestemd, best practices overgenomen. Resultaten: schaalvergroting en de overname en centralisatie van O2C-taken (O2C = Order to Cash) van kleinere businessunits. Dit leidde tot een aanzienlijke kostenbesparing en meer efficiëntie.
  • Relocatie van een team van Gent naar Brussel en integratie in het team aldaar ten gevolge van een overname.
  • Strategisch en financieel klankbord (missie, visie, strategie, SWOT, …) voor de bedrijfsleider van een productiebedrijf en begeleiding bij de overname van een bedrijfstak.

Operational Excellence met aandacht voor de menselijke impact

  • Coördinatie van redesign ERP-software-project voor een lokale KMO (automotive), inclusief uitrol van de nieuwe software en aangepaste processen. Als hoofd van de change stuurgroep, begeleidde Peter dit heel ingrijpend traject met een immense impact op quasi alle medewerkers. De nieuwe processen leidden tot een DOS-certificering (Dealer Operating Standards = interne kwaliteitseisen).
  • Opzetten van een creditmanagementafdeling voor een grote internationale groep (automotive), bevoegd voor België en Luxemburg. De totaal nieuwe aanpak naar klanten en sales leidde tot een daling van DSO van 57 naar 39 dagen. De nieuwe afdeling focuste op een open, communicatieve samenwerking van finance met sales bij de creatie van duurzame customer intimacy. Naast een nieuwe tool en geoptimaliseerde processen, werd hier veel aandacht besteed aan de vereiste cultuurverandering bij finance en sales. 
  • Implementatie van OnGuard als creditmanagementtool (inclusief klachtenbehandeling) voor een wereldspeler in beveiliging. Naast een nieuwe tool en geautomatiseerde processen, werd hier veel aandacht besteed aan overleg en samenwerking tussen de verschillende betrokken afdelingen. Dit resulteerde in een daling van DSO met 5 dagen. De basis van het succes was de focus op een LT-relatie met de klant, in nauwe samenwerking met sales.
  • Non-stop coaching, begeleiding en challenging van teamleaders richting managersfunctie. Het uitgangspunt hierbij waren de motivatie en talenten van de betrokken medewerkers 
  • Introductie en uitrol van competentiemanagement als pilootproject. Uitgangspunten waren respect voor het individu, kwaliteit en proactieve ontwikkeling, communicatie, integriteit, en klant- en resultaatgerichtheid.

Ben jij klaar voor een succesvolle integratie?

Om na de fusie, overname of overdracht zo snel mogelijk en met succes back to business te gaan, dien je je goed voor te bereiden. Doe de Merger & Acquisition Integration Scan en scoor jezelf op de 10 Merger & Acquisition Integration Pillars.