Onze aanpak

Waarom

Een fusie, overname of overdracht brengt vele nieuwe opportuniteiten met zich mee.

Wij begeleiden en assisteren organisaties bij het ontwikkelen en uitvoeren van het integratieplan voor een succesvol nieuw bedrijf. Harde en zachte bedrijfsaspecten gaan hierbij hand in hand.

Want jij wilt:

  • Een ééngemaakte ambitieuze en wendbare organisatie
  • Een efficiënte en effectieve manier van (samen)werken
  • Een geïntegreerde mens- en resultaatgerichte bedrijfscultuur
  • Verander- en innovatievermogen verankerd in de nieuwe organisatie
  • Geëngageerde medewerkers en krachtig teamwerk om te bouwen op de collectieve intelligentie in jouw teams

En de belangrijkste reden: Jij wilt een duurzaam succesvolle organisatie die klaar is voor verdere groei.

Aanpak

Idealiter worden we betrokken tijdens de onderhandelingsfase. Tijdens de onderhandelingen en de bijhorende due diligence worden alle risico's in kaart gebracht. Financiële, juridische, fiscale en milieutechnische aspecten worden onder de loep genomen en beoordeeld op potentieel risico. Op dat moment geven we ook de broodnodige aandacht aan de risico's van de zachte bedrijfsaspecten zoals onder andere missie, cultuur, waarden, leiderschap, medewerkers, manier van werken … Zo bereiden we een succesvolle doorstart voor van je nieuwe bedrijf waarbij alle stakeholders van bij het begin aan boord zijn.

Stap 1: Intake

Middels een Soft Due Diligence Check brengen wij de AS IS van de zachte bedrijfsaspecten van beide organisaties in kaart. Significante verschillen hoeven helemaal geen dealbreker te zijn. Het is wel belangrijk dat je je ervan bewust bent. Dan kan je er rekening mee houden tijdens de integratie. En ja, een Soft Due Diligence Check kan prima in de geheimhoudingsfase. 😊

Stap 2: Integratieplan

In een 2e fase gaan we samen met jullie de nieuwe ééngemaakte organisatie uittekenen. Denk aan de strategie, de gewenste structuur, de manier van (samen)werken, welke softwaretools, … We maken een transitieplan op, inclusief timing van de verschillende stappen en stellen de communicatiestrategie op. Communicatie is namelijk key! Niet alleen bij de aankondiging van de fusie of overname, maar gedurende het volledige integratietraject.

Stap 3: Uitvoering

Bij de concrete uitvoering van de integratie houden we steeds de langetermijnvisie voor ogen, zonder de quick wins te vergeten.

Hierbij werken we op 5 domeinen:

  • Strategie en doelen
  • Organisatiestructuur, verantwoordelijkheden en overlegstructuren
  • Processen en systemen
  • Competenties en talenten van mensen
  • Overtuigingen en gedrag

We streven ernaar om elk aspect op het juiste moment de nodige aandacht te geven en begeleiden leidinggevenden en de teams actief mee in de praktijk.

Stap 4: Nazorg

En omdat er altijd opportuniteiten of hindernissen opduiken waarmee tijdens het uittekenen van de nieuwe organisatie geen rekening is gehouden, evalueren we samen na 3, 6 en 12 maanden en sturen we bij waar nodig.

Onze verschilmaker: Human impact

De impact van een fusie of overname op medewerkers is immens. Zowel op de medewerkers van de overgenomen partij, op de medewerkers van de overnemer als op het (midden)management van beide organisaties.

Daarom besteden we veel aandacht aan de impact op medewerkers en de weerstand die dit kan oproepen. We werken graag nauw samen met HR om het HR beleid actief te vertalen naar de dagelijkse business en omgekeerd.

Een fusie of overname is namelijk een ideale gelegenheid om aandacht te besteden aan talenten en competenties van de medewerkers. De juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment in zijn/haar loopbaan, en dit altijd met de missie en visie van de nieuwe eengemaakte organisatie voor ogen.

Ben jij klaar voor een succesvolle integratie?

Om na de fusie, overname of overdracht zo snel mogelijk en met succes back to business te gaan, dien je je goed voor te bereiden. Doe de Merger & Acquisition Integration Scan en scoor jezelf op de 10 Merger & Acquisition Integration Pillars.