VUCA = Vision - Understanding - Clarity - Agility
Corona-crisis, energie-crisis, klimaatcrisis, ... De kranten staan vol negatieve berichten. Hoe ga je daar als mens en organisatie mee om? Hoe kan je een crisis omturnen naar een positieve boodschap zodat mensen en organisaties ook de opportuniteiten zien?
Crisis: bedreiging of kans?
In China bestaat het woord crisis uit twee tekens, namelijk 'gevaar' en 'opportuniteit'.
Veel bedrijven en organisaties zien vooral het eerste. Maar wat als je je focust op het tweede teken. Wat als ... je een crisis beschouwt als een opportuniteit?
Tijdens een slipcursus leer je dat je moet blijven kijken waar je naartoe wilt en dat je niet mag kijken naar die boom die angstwekkend dichterbij komt. Waarom passen we dit zo weinig toe in het bedrijfsleven? Zeker in deze VUCA-wereld zijn kansen zien en innoveren sterk met elkaar verbonden.
Verandering in snel evoluerende tijden
We leven in een VUCA-wereld (Vuca = Volatile – Uncertain – Complex – Ambiguous). Evoluties en productinnovaties volgen elkaar steeds vlugger op. Ook als organisatie moeten we ons steeds sneller aanpassen aan wijzigende omstandigheden. Uiteraard heeft dit ook een impact op hoe we kijken naar veranderingsprojecten en hoe we deze moeten aanpakken.
Vroeger
Tot niet zo heel lang geleden verliepen veranderingstrajecten redelijk lineair. Van AS IS naar TO BE, van A naar B met A en B niet te ver uit elkaar en top-down geïmplementeerd. Veranderingen zorgden ervoor dat organisaties evolueerden van status quo naar status quo.
Vandaag
In onze hedendaagse VUCA wereld werkt dergelijke aanpak niet meer. We zitten eigenlijk in een continue veranderingsproces. Uiteraard kan de boog niet altijd gespannen staan en moeten mensen en organisaties tijd hebben om even op adem te komen. Het continue veranderingsproces verloopt dan ook ritmisch, waarbij snelheid en intensiteit variëren.
Toekomst
Als je organisaties wil veranderen, betekent dit ook dat mensen moeten veranderen. Je moet dus op alle niveaus betrokkenheid creëren. Veranderingstrajecten die succesvol willen zijn, moeten dus inclusief zijn. Dit betekent dat zowel top, middenkader als basis een betekenisvolle rol hebben in veranderingsprocessen en allen actief bijdragen aan het slagen ervan.
Veranderingstrajecten mogen nog broodnodig zijn en mooi voorgesteld worden, maar als je je medewerkers niet meekrijgt in je verhaal, zijn ze gedoemd te mislukken. Je dient als changemanager aandacht hebben voor zowel de rationele (strategie en processen) als de emotionele aspecten (mensen en cultuur) van verandering. Beiden zijn even belangrijk.
Elk bedrijf, elke organisatie is
anders. Een uniforme aanpak werkt niet meer. Een holistische aanpak gebaseerd
op een helicopterview dringt zich op. Want alles is met elkaar
verbonden en beïnvloedt elkaar.
Conclusie
Wil je jouw organisatie future-fit maken?
Veranker dan op een duurzame wijze innovatievermogen, verandercapaciteit en verandercompetentie in jouw organisatie.
Ga voor een VUCA oplossing = Vision – Understanding – Clarity – Agility.
Peter Dick
Change Enabler
M&A Integration Expert
Zaakvoerder DynamICK
Co-founder 'Fusies en Overnames'
peter.dick@dynamick.be
peter@fusiesenovernames.be