Al nagedacht over jouw Corona exit strategie?

Al nagedacht over jouw Corona exit strategie?

Langzaam maar zeker kruipt iedereen uit de status quo of het dal dat deze pandemie veroorzaakt heeft. Tijd voor actie! Na elke crisis of tegenslag is het bijzonder nuttig even stil te staan, te evalueren en opnieuw keuzes te maken.

Terugkeren naar vroeger gaan we niet doen, maar wat dan wel? Hoe ziet het nieuwe normaal er dan uit voor jouw onderneming? Met volgende stappen loodsen we je doorheen het proces om jouw exit strategie op te maken.

 

1.     Denk strategisch, op lange termijn.

Het voorbije jaar hebben we veel brandjes geblust en ad hoc nieuwe initiatieven opgestart. Het Eisenhouwer kwadrant - alom bekend in time management trainingen - was bij velen even uit balans. Nu is het tijd om terug stil te staan bij je missie, en visie. Waarom doen we het allemaal? Klopt jouw ‘why’ nog? En wat zijn dan je objectieven voor het komende jaar en de komende 5 jaar? Wat wil je zelf bereiken? Wat vraagt de markt? Wat doet de concurrentie? Dragen je huidige projecten ertoe bij om deze doelstellingen te behalen? Of dien je nieuwe acties te starten? Klopt de prioritisering van je taken nog? Kortom tijd om je business plan kritisch te bekijken en te herwerken.

 

2.     Evalueer op basis van feiten en cijfers.

Heel wat bedrijven zijn het voorbije jaar noodgewongen overgeschakeld naar thuiswerk of op zijn minst het digitaliseren van een aantal processen. Gaan we nu alles holder-de-bolder terugdraaien? Best niet! Evalueer wat hierdoor beter liep en wat eventueel minder goed.

  • Hoe zit het met de output? Werden er minder of juist meer resultaten geboekt?
  • Hoe zit het met het teamgevoel? Bevraag je medewerkers waar zij nood aan hebben.
  • Hoe gemotiveerd zijn je interne en externe resources om jouw nieuwe objectieven te behalen?
  • Maak een kosten-baten analyse. Op welke kosten heb je bespaard? Hoeveel kost het thuiswerken en het digitaliseren?
  • Hoe heeft de klant jullie dienstverlening ervaren?

Op basis van een objectieve analyse kan je bekijken hoe het nieuwe normaal qua operationele processen er uit kan zien. Het zou bijzonder jammer zijn de positieve gevolgen van deze pandemie terug te neutraliseren.

 

3.     Herbekijk je resources.

Op basis van je nieuwe of bijgestuurde doelstellingen uit je meerjarenplan bekijk je best ook de benodigde hulpmiddelen. Deze drie luiken vragen een kritische blik.

Human resources – workforce plan

Heb je de juiste mensen aan boord? Welke kennis ontbreekt? Over hoeveel leiderschap beschikken je managers? Kies je voor interne of externe medewerkers? Hoe zit het de veerkracht van je medewerkers? Kan iedereen zich scharen achter de bedrijfswaarden, visie en missie? In hoeverre is locatie belangrijk? Zijn alle verwachtingen helder en duidelijk? Hoe zit het met back-ups? En niet onbelangrijk: hoe zit het persoonlijke meerjarenplan van je medewerkers er uit? Is dit nog steeds in overeenstemming met het bedrijf? In een open bedrijfscultuur kan hier openlijk over gediscussieerd worden. Kortom, human resources is een belangrijk onderdeel als backbone om je ondernemingsstrategie op te enten.

--> Ons advies: zorg voor rode draden en investeer in je bedrijfscultuur.

Financieel

Beschik je over voldoende middelen? Welke investeringen zijn haalbaar en welke niet? Welke vaste kosten kunnen naar beneden? Waar heb je op bespaard en zal je op lange termijn zuur opbreken?

--> Ons advies: zorg dat je betrouwbare data hebt en herbekijk welke rapporten echt een meerwaarde bieden om je management-beslissingen op af te stemmen.

Procesbeheer

Welke processen kunnen vereenvoudigd, geautomatiseerd of gedigitaliseerd worden? Welke data heb je nodig? Welke KPI’s zijn de motor van je onderneming? Welke overleg-organen hebben we? Welke zijn overbodig? Is onze organisatiestructuur optimaal?

--> Kortom: een kritische screening zowel naar kostenbespraing als efficiëntie.

 

4.     Detecteer opportuniteiten in je exit strategie.

Het nieuwe normaal bevat misschien wel heel wat opportuniteiten. Met wie zou je kunnen samenwerken om een sterkere marktpositie in te nemen? Dit kan zowel naar leveranciers/onderaannemers toe of naar mogelijke business partners toe bekeken worden. Welke risico’s wil je in de toekomst vermijden? Hoe zorg je voor bedrijfscontinuïteit en liefst ook nog voor groei? Hoe zou je je commercieel aanbod kunnen versterken? Welke combinatie zou voor je klantendoelgroep onweerstaanbaar zijn? Met welke experten wil je samen werken of welke wil je in huis nemen?

Uiteraard kunnen dit losse samenwerkingsverbanden zijn, of je kan ook structureel synergieën beogen en kiezen voor een fusie of overname. Ga je voor een fusie of overname? Weet dan dat na het financieel-juridische luik (de klassieke due diligence), het meest belangrijke luik komt! Dat luik zal ervoor zorgen dat je doel effectief slaagt of faalt. In onze volgende blog lees je hoe je ervoor zorgt dat deze integratie effectief zal werken. Schrijf je alvast in op onze maandelijkse nieuwsbrief!

 

5.     Acteer zelf als een leider

Elke manager of ondernemer heeft ook een leiderspet. Jij fungeert als baken, rots waarop iedereen vertrouwt. Als eindverantwoordelijke wordt niet alleen verwacht dat jij snel en doortastend de juiste beslissingen neemt en continu bijstuurt. Jij hebt ook een voorbeeldrol als gezicht van de organisatie.

--> Ons advies: communiceer. Vaak, eerlijk, snel, duidelijk, empathisch, geloofwaardig en vol vertrouwen. Communiceren en zelf het goeie voorbeeld geven is het halve werk om je medewerkers mee te krijgen in de nieuwe exit strategie.

 

6.     Schakel expertise in.

Bovenstaande stappen zijn voor heel wat managers of ondernemers geen dagelijkse taak.

Onze raad: je staat er niet alleen voor! Doe de dingen waar je goed in bent en besteed de rest van de taken uit. Laat je op tijd bijstaan door experten die je doorheen deze oefening begeleiden om je organisatie aan te passen aan het nieuwe normaal. Zo bespaar je tijd en geld dat verloren gaat door het nemen van foute beslissingen. Externe experts fungeren als klankbord om moeilijke beslissingen af te toetsen en bezorgen je door hun ervaring de nodige gemoedsrust.

Zit je met vragen? Boek vrijblijvend een adviesgesprek. 

Misschien zijn wij de geknipte partner om je organisatie sterker te maken vandaag en in de toekomst? Bij Fusies en Overnames spreken we jouw taal. We delen ook graag onze ervaring en expertise die  we putten uit het jarenlang begeleiden van ingrijpende veranderingstrajecten.

Tot binnenkort!

Magali Bleuzé
professional certified coach
co-founder Fusies en Overnames
Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.
Volg jij ons al op LinkedIn?

 

Related Articles

Fusies en Overnames | Maak van je integratietraject een succes!

Wij begeleiden en ontzorgen organisaties in het uitwerken en implementeren van een integratieplan bij fusies en overnames.
Onze aanpak? Holistisch. We kijken dieper omdat we ook anders luisteren.
Ons doel? Een efficiënte performante organisatie enerzijds, met een geïntegreerde mensgerichte bedrijfscultuur én betrokken medewerkers anderzijds.
Wij zijn ervan overtuigd dat het ene niet zonder het andere kan.